ERP از سرواژه کلمات Enterprise Resource Planning تشکیل شده که به معنی «برنامه‌ریزی منابع سازمان» است. نرم افزار ERP یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی است که در ارتباط با این مفهوم گسترده به میان می‌آید. در واقع، در جهان امروزی برنامه‌ریزی و مدیریت حتی برای زندگی شخصی افراد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی که به سطح کسب‌وکارها می‌رسیم، این مهم جایگاهی حیاتی برای ادامه و پیشرفت آن به دست می‌آورد.

نرم_افزار_erp

با توجه به اهمیت مفهوم برنامه‌ریزی منابع سازمان در حوزه کسب‌وکارهای مدرن و در ادامه سایر مطالب انتشاریافته درباره آن، در این مقاله از مجله حساب رایان پارس نرم افزار یا سامانه ERP را مورد بررسی قرار می‌دهیم. جوانب مختلفی از این مفهوم وجود دارد که لازم است آشنایی بیشتری با آن به دست آورید، پس تا پایان با ما همراه باشید و دانش خود را در مورد ERP و جوانب مهم مرتبط با آن افزایش دهید یا بروزرسانی کنید.

دمو

نرم افزار ERP چیست؟

سیستم نرم افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) برای یکپارچه‌سازی و مدیریت فرایندهای کلیدی کسب‌وکار در یک پلتفرم منحصربه‌فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان، می‌توانیم به مدیریت منسجم فعالیت‌های مربوط به امور مالی، زنجیره تأمین، عملیات‌ها، گزارش‌ها، تولید، مدیریت ارتباط با مشتری و منابع انسانی اشاره کنیم.

نرم افزار ERP به صورت روزمره داده‌ها را از واحدهای مختلف گردآوری می‌کند و در یک منبع ویژه تلفیق می‌کند تا به سراسر سازمان سود برساند. کار ابزارهای ERP این است که جزئیات اطلاعات و شاخص‌های کلیدی را از واحدهای مختلفی که در بالا به تعدادی از آنها اشاره شد، ترکیب می‌کنند. نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان نیز داده‌ها را متمرکز می‌سازد، ورودی‌های دستی را کمینه می‌کند و داده‌های کسب‌‍وکار را در گزارش‌های جامعی به صورت شفاف پیش روی سهامداران و تیم‌های آنها قرار می‌دهد.

نصب و راه‌اندازی این سیستم در هر کسب‌وکاری لازم است به صورت مجزا و سفارشی‌شده انجام شود تا نه تنها با فرایندها و عملیات‌های تجاری آن انطباق داشته باشد، بلکه با فرهنگ سازمانی آن کسب‌وکار نیز همساز گردد. آشکار است که هم صنایع مختلف نیازهای متفاوتی دارند و هم کسب‌وکارهای یک صنعت خاص بسته به محصولات، خدمات و فرهنگ سازمانی خود با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین، قابلیت سفارشی‌سازی یکی از ویژگی‌های مهم نرم افزار ERP به حساب می‌آید.

با وجود تمام موارد مذکور، واقعیت آن است که تمام کسب‌وکارها، از صنایع تولیدی و ساختمانی تا فروش و بازاریابی به این نرم افزار نیاز دارند. هرچند که، برای مثال، دسته اول به استفاده از ERP مبتنی بر پروژه نیاز دارد و دسته دوم باید بر رضایت مشتری تمرکز کند، اما هر دو گروه می‌توانند از فواید ERP بهره‌مند شوند.

تفاوت میان ERP و نرم افزار امور مالی چیست؟

درست است که در هنگام توصیف سیستم نرم افزاری ERP معمولاً سخن از «امور مالی» نیز به میان می‌آید، اما این دو اصطلاح به مفاهیم یکسانی ارجاع نمی‌دهند. امور مالی به یک زیرمجموعه از ماژول‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان اشاره می‌کند.

امور مالی به فعالیت‌های مربوط به واحد مالی سازمان از قبیل ماژول‌های حسابداری مالی، حسابداری دفتر کل و زیرمجموعه‌هایش، پرداختنی‌ها و دریافتنی‌ها، مدیریت درآمد، صورتحساب‌ها، مدیریت هزینه‌ها، مدیریت پروژه، مدیریت دارایی‌ها و غیره اشاره می‌کند. اگر نرم افزار امور مالی و حسابداری با انجام اموری مانند آنچه ذکر شد، یک حوزه از کسب‌وکار را مدیریت می‌کند، نرم افزار ERP می‌تواند فرایندها و عملیات‌های سراسر کسب‌وکار را پوشش دهد.

سامانه ERP واحدهای خرید و تدارکات، مدیریت زنجیره تأمین، انبارداری، تولید، نگهداشت، مدیریت سفارش، مدیریت پروژه، لجستیک، مدیریت چرخه حیات محصول، مدیریت ریسک، مدیریت عملکرد کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی و غیره را نیز یکپارچه و مدیریت می‌کند. به این صورت، باید بگوییم که نرم افزار امور مالی تنها بخشی از کارهای نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان را انجام می‌دهد.

erp_software

انواع نرم افزار ERP

سیستم‌های ERP مطابق منبع کد سیستم و دسترس‌پذیری آن برای مشتریان و شرکا به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. تعدادی از انواع سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان به شرح زیر هستند:

  • تولید و توسعه نرم افزار: با توجه به اینکه چه کسی سیستم را تولید و مدیریت می‌کند، تعدادی از فروشندگان ERP کنترل کاملی روی محصول دارند و اجازه تولید نرم افزار و افزونه را تنها به شرکای خود می‌دهند.
  • ERP جامع: این نوع نرم افزار ERP ویژه یک صنعت خاص نیست. این سیستم‌ها قابلیت سفارشی‌سازی دارند و می‌توانند با نیازها و کاربردهای مورد نیاز صنایع مختلف هماهنگ شوند.
  • ERP صنعت‌ویژه: این نوع ERP به نام ERP عمودی نیز شناخته می‌شود و به طور خاص برای تعدادی از صنایع تولید می‌شوند.
  • ERP ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMB): این ERP برای تیم‌های کوچک‌تر طراحی شده است و روال‌های کاری را برای آنها خودکار می‌سازد.

آشکار است مواردی که در بالا آورده شده‌اند، تمام انواع ERP نیستند. صنعت تولید نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان به سرعت در حال پیشرفت است و انواع دیگری از این سیستم نیز وجود دارند. برای مثال، می‌توانیم به ERP موبایل، ERP کاربردویژه و غیره اشاره کنیم. همچنین، احتمال اینکه در آینده انواع دیگری از نرم افزار ERP تولید و به بازار عرضه شوند، وجود دارد.

ویژگی‌های بهترین نرم افزار ERP کدامند؟

نرم افزارهای ERP طیف گسترده‌ای از تسک‌ها و کاربردها را دارند که رتبه‌بندی آنها را به امری دشوار تبدیل می‌کند. با وجود این، می‌توانیم بگوییم که بهترین سیستم نرم افزاری ERP همان سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان جامع است. دلیل ما این است که سیستم مذکور قابلیت سفارشی‌سازی برای انواع کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مختلف و در هر سایزی را دارد.

بنابراین، مهم نیست که در صنعت خاصی فعالیت می‌کنید یا کسب‌وکار شما کوچک، متوسط و یا بزرگ است. با انتخاب ERP جامع، می‌توانید ماژول‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید و سراسر واحدهای کسب‌وکار خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنید. به این صورت، هم دچار کمبود ماژول‌های مورد نیاز خود در نرم افزار ERP شرکت یا سازمان‌تان نمی‌شوید و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید.

افزون بر این، شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های جامع معمولاً دارای سوابق بلندمدت‌تر و امکانات و متخصصان بیشتر و برجسته‌تر هستند. پس در هیچ کدام از مراحل نصب و استقرار ERP با مشکل مواجه نمی‌شوید، زیرا این شرکت‌ها تیم آموزش و پشتیبانی نیرومندتری دارند که در هر لحظه با شما خواهند بود. با وجود این، در هنگام انتخاب نرم افزار جامع ERP خود بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • پشتیبانی از تمام عملیات‌ها

سیستم نرم افزاری ERP باید قابلیت‌های متنوعی داشته باشد که تمام فرایندهای کسب‌وکار در تمام واحدهای آن را پوشش دهد. برای مثال، تعدادی از راهکارهای ERP، در واقع، تنها نرم افزار حسابداری یا پلتفرم‌های لجستیک با چند کارکرد بیشتر هستند. اما تعدادی از آنها ابزارهای قدرتمندی را در اختیار تمام تیم‌های کسب‌وکار شما قرار خواهند داد.

  • تجربه کاربری مطلوب

نرم افزار ERP بسیار پیچیده است و بخش‌های بسیار متنوعی دارد، پس تجربه کاربری اهمیت فراوانی در ارتباط با آن به دست می‌آورد. ساختار نرم افزار، طراحی منطقی، سرعت اجرا و در برخی موارد، شاید شباهت آن با راهکارهای پیشین اعضای یک تیم خاص مواردی هستند که لازم است در طراحی تجربه کاربری مورد توجه قرار گیرند.

  • قابلیت سفارشی‌سازی

تمام کسب‌وکارها به شیوه یکسانی عمل نمی‌کنند، پس سفارشی‌سازی یکی از قابلیت‌های بسیار مهم این نرم افزار است. این فاکتور امکان جایگزینی نرم افزار یکپارچه جدید با سیستم(های) قدیمی کسب‌وکار را فراهم می‌آورد. در هر صورت، نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمان باید نیازهای شرکت را برآورده سازد و روال‌های کاری، فرایندها و عملیات‌های مورد نیاز را پوشش دهد.

آشکار است که هر کسب‌وکاری نیازهای خاص خود را دارد. از آنجایی که این نیازها هستند که بهترین نرم افزار جامع ERP را برای آن کسب‌وکار تعریف می‌کنند، توجه به نیازهای سازمانی در این فرایند در اولویت اول قرار دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که ابتدا نیازهایتان را تعیین و تعریف کنید و سپس بهترین گزینه را مطابق آن انتخاب نمایید.

نرم_افزار_erp_محاسبان

بهترین راهکار ERP را برای کسب‌وکارتان پیدا کنید!

در صورتی که از سیستم(های) کنونی کسب‌وکارتان ناراضی هستید و احساس می‌کنید باید در آن تغییر و تحول ایجاد کنید، شما دارید به نرم افزار ERP فکر می‌کنید. پیشنهاد ما برای انجام موفقیت‌آمیز این تغییر و تحولات استفاده از راهکار ERP محاسبان است. شرکت حساب رایان پارس راهکار جامع و هوشمندی را برای تمام کسب‌وکارها در هر حوزه و هر اندازه‌ای ارائه داده است.

این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید نرم افزارهای جامع و یکپارچه مالی و اداری بیش از 22 سال سابقه دارد. با توجه به ویژگی‌های راهکار ERP محاسبان، می‌توانیم بگوییم که این نرم افزار یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای شرکت‌های ایرانی است.

محصولات شرکت حساب رایان پارس به دست تیمی از توانمندترین مهندسان کشور تولید شده‌اند و علاوه بر سازگاری با ساختار و فرهنگ کسب‌وکارهای ایرانی، قابلیت سفارشی‌سازی کامل را برای هر شرکت یا سازمان خصوصی و دولتی نیز دارند. بنابراین، مهم نیست که اندازه کسب‌وکار شما چقدر است یا در کدام زمینه صنعتی فعالیت دارید، در صورتی که قصد دارید کسب‌وکار خود را به یک سیستم نرم افزاری جامع و کامل مجهز سازید، پیشنهاد می‌دهیم همین الان با کارشناسان حساب رایان پارس تماس حاصل نمایید.

مشاوره

کلام آخر

در اقتصاد مدرن نمی‌توان نظم، یکپارچگی و هوشمندسازی را نادیده گرفت و انتظار داشت کسب‌وکار پیشرفت نماید و سودآوری داشته باشد. بنابراین، تجهیز هر کسب‌وکاری، در هر سطح و زمینه فعالیتی، به نرم افزار ERP ضروری است. مهم نیست کسب‌وکار شما کوچک است، می‌توانید ماژول‌های مورد نیازتان را تهیه کنید و همراه با پیشرفت کسب‌وکار ماژول‌های دیگر را بیافزایید یا توسعه بخشید.

با توجه به اهمیت این موضوع برای کسب‌وکارهای ایرانی، این مقاله از مجله حساب رایان پارس را به بررسی سیستم نرم افزاری ERP اختصاص دادیم و از چند جنبه به آن پرداختیم. البته باید خاطرنشان سازیم که این نوشتار در ادامه سلسله مقالات ما درباره ERP انتشار یافته است و پیشنهاد می‌دهیم سایر نوشتارهای ما را در این رابطه نیز مطالعه نمایید. خوشحال می‌شویم شما نیز از بخش ارسال نظرات استفاده کنید و دیدگاه و تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان حساب رایان به اشتراک بگذارید.