حسابداری چیست؟ هرآنچه باید درباره حسابداری بدانید!

حسابداری یک زبان تخصصی و بین‌المللی است که در کسب‌وکار با کمک به صاحب کسب‌وکار وظیفه پررنگ خود را ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید حسابداری چیست، این مقاله از مجله حساب رایان را حتماً مطالعه کنید. در اینجا شما را با هرآنچه که باید درباره حسابداری بدانید آشنا خواهیم کرد.

حسابداری-چیست-شاخص

تعریف حسابداری و حسابرسی

فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت را حسابداری می‌گویند. پروسه حسابداری شامل خلاصه کردن، تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی این معاملات به سازمان‌های نظارتی، تنظیم‌کنندگان و نهاد‌های جمع‌آوری کننده مالیات است. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه‌ای کوتاه از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریانات نقدی را خلاصه‌سازی می‌کند.

 

کار حسابداری چیست؟

داشتن اطلاعات مالی موثق برای هرگونه کسب‌وکار و سازمان دولتی یا خصوصی ضروری است. باید بگوییم که حسابداران دیگر فقط پردازش داده‌های عددی را انجام نمی‌دهند و علاوه بر آن نقش مهمی در مدیریت مالی شرکت به عهده دارند. کسب‌وکارها برای انجام امور مربوط به تغییرات قانونی و سایر مقررات به حسابداران نیاز دارند. حسابداران پرونده‌های مالیاتی و مالی لازم را با موارد ضروری تطابق می‌دهند.

 

اصول اولیه حسابداری چیست؟

اصول حسابداری (accounting principles) قواعدی کلی هستند که حسابداران به عنوان مبنای اجرای کار در کلیه مراحل عملیات‌های حسابداری از آنها استفاده می‌کنند، که عبارتند از:

  1. اصل بهای تمام‌شده (historical cost principle):

با توجه به این اصل، تمام رویدادهای مالی مطابق بهای تمام‌شده در تاریخ وقوع ثبت می‌شوند و در صورت‌های مالی انعکاس می‌یابند و اگر بعدها ارزش پولی آن‌ها افزایش یابد، این افزایش شناسایی و ثبت نمی‌شود. به هنگام استفاده از این اصل، بهای تمام‌شده دارائی‌ها بر اساس قیمت نقد یا معادل قیمت نقد اندازه‌گیری می‌شود. وقتی در ازای واگذاری دارائی‌ها به غیر از وجه نقد، یک قلم دارائی یا خدمتی به دست آوریم، دارائی‌ای که به دست آمده به ارزش عادلانه، یعنی معادل قیمت نقدی دارائی واگذارشده، در دفاتر ثبت می‌شود.

  1. اصل افشای حقیقت (disclosure principle):

بر اساس این اصل، تمام واقعیت‌های مهم مربوط به رویدادها و فعالیت‌های مالی موسسه باید به صورت کامل ارائه شود. این بدین معناست که تمامی اطلاعاتی که بر تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان تأثیرگذار است، افشا شود. اطلاعات می‌توانند در قالب متن صورت‌های مالی یا یادداشت‌های همراه آن افشا شوند.

  1. اصل تحقق درآمد (revenue realization principle):

اصل تحقق درآمد مفهومی است که درآمدها صرف نظر از زمان دریافت شناسایی می‌شوند. معمولاً زمانی درآمد تحقق‌یافته فرض می‌شود که فرآیند کسب سود (تکمیل‌شدن چرخه عملیات) به طور کامل یا حداقل قسمت عمده آن انجام شده باشد.

چرخه عملیات به مجموعه‌ای از عملیات‌ها گفته می‌شود که از خرید مواد اولیه و سایر عوامل تولید تا تبدیل آنها به کالای ساخته‌شده و در نهایت فروش محصول و دریافت وجه نقد را شامل می‌شود.

  1. اصل تطابق (matching principle):

برای اندازه‌گیری سود هر دوره باید هزینه‌های هر دوره را با درآمدهای همان دوره مقابله کرد. به عبارت دیگر، برای تعیین سود هر دوره باید هزینه‌هایی را که برای کسب درآمد همان دوره تحمیل شده‌اند، از درآمدها کسر کرد.

  1. اصل محافظه‌کاری در حسابداری (conservatism principle):

این اصل، شخص حسابداری را که در بین دو گزینه مردد است، هدایت می‌کند تا گزینه‌ای را برگزیند که منجر به یک یا چند مورد از موارد زیر شود:

  • سود کمتر
  • مقدار دارائی کمتر
  • مقدار بدهی بیشتر

تاریخ حسابداری

حسابداری دارای پیشینه‌ای پر فراز و نشیب همراه با پیشرفت در طول زمان است که در این تیتر به آن میپردازیم.

تاریخ حسابداری در جهان

حسابداری زبانی است که قدمت به هزاران سال پیش برمی‌گردد و در نقاط بسیاری از دنیا استفاده شده است. شواهد به ما نشان می‌دهد که این زبان از حدود 7000 سال پیش از سرزمین بین‌النهرین شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. بین‌النهرینی‌ها فهرست کالاهای مبادله‌شده را به روشی ثبت می‌کردند که از شیوه ثبت و نگهداری اطلاعات توسط مصریان و بابلیان برگرفته شده بود. مردم بین‌النهرین از روش‌ها و شیوه‌های ساده حسابداری استفاده می‌کردند و با ثبت و نگهداری اطلاعات مبادلاتشان از حسابداری بهره می‌بردند.

چاناکیا (Chanakya)، فیلسوف و اقتصاددان هندی، در امپراطوری موریان حدود دو قرن قبل از میلاد مسیح کتاب «آرتاشاسترا» (Arthashastra) را نوشت. این کتاب شامل توصیه‌ها و جزئیات چگونگی نگهداری دفاتر ثبت حسابداری بود. به طور کلی حسابداران به احتمال زیاد از زمان وجود مبادلات ظهور کرده‌اند و زبان حسابداری را گسترش داده‌اند.

 تاریخ حسابداری در ایران

بررسی‌ها و مطالعات قرن نشان می‌دهند که حسابداری در ایران تأثیری از حسابداری غرب نگرفته است. ایرانیان سوابق معاملات را بر اساس مقدار کمی اصلاح‌شده نقدی، تک ورودی و با تفاوت کمی در بین معاملات تجاری و شخصی نگهداری می‌کردند. این منعکس‌کننده شیوه‌های حسابداری در بسیاری از جوامع «در حال توسعه» است.

در تاریخ حسابداری در ایران آنچه که در واقع منحصربه‌فرد به شمار می‌آمد عبارت بود از مجموعه‌ای متمایز از نمادهای عددی که برای افراد معدودی در هر جامعه قابل درک بود.  هدف اصلی از این نمادهای عددی رازداری و حفظ حریم خصوصی سوابق بود. تاریخ استفاده از این سیستم به سال‌ها پیش از سال 1900 بازمی‌گردد و امروزه هنوز در برخی مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم حسابداری چیست؟

سیستم حسابداری به نظامی گفته می‌شود که در یک شرکت برای سازماندهی اطلاعات مالی استفاده می‌شود و می‌تواند دستی یا کامپیوتری باشد. دلیل اصلی ضرورت استفاده از سیستم حسابداری عبارت است از پیگیری هزینه‌ها، درآمدها و سایر فعالیت‌ها. این سیستم کمک می‌کند تا حسابداران تمام داده‌هایی را که بر امور مالی یک سازمان تجاری تأثیر می‌گذارند، زیر نظر داشته باشند.

سیستم-حسابداری

تعریف سیستم حسابداری

سیستم حسابداری به مشاغل کمک می‌کند تا تراکنش‌های مالی، از قبیل فروش، خرید، دارائی‌ها و بدهی‌ها خود را پیگیری و مدیریت کنند. سیستم حسابداری کسب‌وکار به ویژه هنگامی که شما نیاز به تولید گزارش دارید، مفید است. به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، احتمالاً می‌دانید که گزارش‌های داده‌های مناسب تأثیر زیادی بر روند تصمیم‌گیری دارند.

در گذشته تمام داده‌ها به صورت دستی جمع آوری می‌شدند. اما امروز در عصر کامپیوتری زندگی می‌کنیم و این به ما اجازه می‌دهد تا سوابق مالی را به راحتی ذخیره کنیم. اکنون می‌توانید تمام داده‌ها را وارد کنید، آنها را تغییر دهید و از طریق رایانه یا تلفن همراه به سادگی وارد سیستم حسابداری خود شوید و داده‌ها را تفسیر کنید. روش سنتی ایجاد تعادل در دفاتر هر حسابداری را با انبوهی از محاسبات دستی درگیر می‌سازد.

انواع سیستم حسابداری

 در این بخش از مقاله حسابداری چیست، شما را با انواع سیستم‌های موجود آشنا می‌کنیم. 

  1. حسابداری مدیریتی (Managerial Accounting):

این نوع حسابداری اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی و کنترل عملیات را در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

زیرشاخه‌های حسابداری مدیریتی

  • حسابداری بهای تمام‌شده (cost accounting): هزینه‌های متحمل‌شده توسط واحد تجاری برای معاملات و عملیات مختلف را ثبت می‌کند.
  • حسابداری ناب (lean accounting): برای بررسی فرآیندها به منظور تعیین چگونگی کاهش هزینه و حذف منابع تلف‌شده و در عین حال افزایش ارزش است.
  1. حسابداری انبار (Inventory Accounting):

ابزاری برای ردیابی و برنامه‌ریزی سطوح موجودی و سایر فعالیت‌های مرتبط فراهم می‌کنند. ردیابی بارکد و RFID برخی از سیستم‌های رایج حسابداری موجودی در دسترس هستند.

  1. حسابداری خاص صنعت (Industry Specific Accounting):

این اصطلاح به سیستمی اشاره دارد که برای یک صنعت خاص طراحی شده است. به عنوان مثال، سیستمی که برای یک کسب‌وکار در حوزه فروش طراحی می‌شود با کسب‌‍وکار فعال در حوزه صنعت تفاوت‌های قابل توجهی دارند. هر کدام از این کسب‌وکارها نیازهای خاص خود را دارند که برای صنایع مختلف مناسب است.

  1. حسابداری غیرانتفاعی (Not-for-Profit Accounting):

این نوع حسابداری نیز الزامات منحصربه‌فرد خود را دارد و عمدتاً شامل حصول اطمینان از هدایت منابع مالی به جهت درست است. لازم به اشاره است که این سیستم باید قادر به تولید گزارش هزینه‌ها باشد.

سند-حسابداری

سند حسابداری چیست؟

سوابق حسابداری کلیه اسناد و دفاتر مربوط به تهیه صورت‌های مالی یا سوابق مربوط به حسابرسی و بررسی‌های مالی را دربر می‌گیرد. سوابق حسابداری شامل سوابق دارایی‌ها و بدهی‌ها، تراکنش‌های پولی، دفاتر، مجلات و هرگونه سند پشتیبانی مانند چک و صورت‌حساب می‌باشد.

انواع سند حسابداری

سند حسابداری به طور کلی به دو صورت یک‌ورودی و دو ورودی وجود دارد. با توجه به اسم آن، یک‌ورودی روش بسیار ساده‌تری است که برای عملیات‌های کوچک‌تر بهتر عمل می‌کند. روش دو ورودی پیچیده‌تر است و برای هر معامله‌ای که یک تجارت انجام می‌دهد به دو ورودی، یک اعتبار و یک بدهی نیاز دارد. هدف تعادل دفاتر و محاسبه جابجایی پول نقد از طریق یک سازمان است. این کار در درجه اول در شرکت‌های بزرگتر انجام می‌شود و به تشخیص خطاها و تقلب‌های احتمالی کمک می‌کند.

انواع خاصی از سند حسابداری که بررسی می شوند شامل معاملات، مجلات، دفاتر کل، مانده‌های آزمایشی و صورت‌های مالی یک شرکت است. در ادامه هرکدام از آنها را به اختصار بررسی می‌کنیم:

  • معاملات

تراکنش نقطه شروع هر ثبت حسابداری است. این کاتالیزور کل فرآیند است که نشان می‌دهد هر کالایی که یک کسب‌وکار خریداری کرده یا فروخته، مستهلک شده و غیره است.

  • مجلات

مجلات تمام معاملات انجام‌شده توسط یک شرکت را ثبت می‌کنند. مجلات می‌توانند تمام معاملات یک شرکت را پوشش دهند یا مجلات مختلفی برای مناطق مختلف شرکت وجود داشته باشد. تنها ضرورت این است که مجلات به روز نگه داشته شوند و همه تراکنش‌ها به نحوی ثبت گردند.

  • دفتر کل

دفتر کل عبارت است از جابجایی معاملات در مجله به مکان‌های تعیین‌شده در دفتر کل که بر اساس نوع معامله مشخص می‌شود. این امر بررسی تراکنش‌ها و دسته‌بندی صحیح آنها را در تهیه تراز آزمایشی و در نهایت صورت‌های مالی آسان می‌کند.

  • ترازهای آزمایشی

تراز آزمایشی مجموع تمام اعتبارات و بدهی‌ها در چرخه تجاری است. پس از تکمیل این مرحله، همه ورودی‌ها باید متعادل گردند. اگر این کار انجام نشود، می‌تواند خطا یا هرگونه تقلب احتمالی را که باید اصلاح شود، نشان دهد. در اینجا تعیین قطع ارتباط بسیار مهم خواهد بود.

  • صورت‌های مالی

صورت مالی آخرین قطعه سندی است که اجزای سایر اسناد حسابداری را دربر می‌گیرد. صورت‌های مالی آن چیزی است که برای مشاهده در اختیار عموم و نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد. تحلیلگران سرمایه‌گذاری می‌توانند صورت‌های مالی را بررسی کنند تا به نظرات خود در مورد شرکت برسند. نهادهای نظارتی می‌توانند اسناد حسابداری را که صورت‌های مالی از آنها تهیه شده‌اند، درخواست کنند تا درک عمیق‌تری از شرکت به دست آورند.

دفاتر-حسابداری

دفاتر حسابداری چیست؟

کلیه رویداد‌های مالی شرکت‌ها و موسسات تجاری در دفاتر حسابداری ثبت شده و پس از پلمپ، در پایان سال مالی به مسئولین مربوط به امور مالیاتی تحویل داده می‌شوند.

دفتر کل در حسابداری چیست؟

دفتر کل، باقیمانده و تغییر در باقیمانده هر یک از حساب‌ها را نمایش می‌دهد. ممکن است واحدهای تجاری از انواع مختلفی دفتر استفاده کنند، اما هر واحد تجاری باید یک دفتر کل داشته باشد.  دفتر کل شامل تمام حساب‌های دارائی، بدهی و حساب‌های حقوق مالکانه می‌باشد.

تراز کل در حسابداری چیست؟

تراز کل حساب، با توجه به تمام تراکنش‌های کاملاً پردازش‌شده، مانده پایانی روز قبل است. معاملات معلق در تراز کل موجودی شما منعکس نمی‌شود. کل موجودی حساب شما منعکس‌کننده هیچ چک یا سایر تراکنش‌های موجودی آغازشده‌ای نیست که به طور کامل پردازش نشده‌اند.

 مفروضات حسابداری چیست؟

 هر علمی برای خود مفروضاتی دارد و علم حسابداری هم از این قاعده مستثنی نیست. پس باید اطلاعات لازم درباره مفروضات این علم را نیز داشته باشید.

  1. فرض سازگاری

یکی از مفروضات کلیدی حسابداری به عنوان فرض سازگاری شناخته می‌شود. بر اساس این فرض، مهم است که شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند که از روش حسابداری یکسانی در تمام شیوه‌ها و دوره‌های حسابداری استفاده می‌کنند. تنها استثنای این فرض موردی است که در آن روش متفاوتی مرتبط‌تر و کارآمدتر خواهد بود. حفظ ثبات در روش‌های حسابداری تضمین می‌کند که سوابق حسابداری در چندین دوره حسابداری به راحتی قابل مقایسه باشند.

  1. پیش‌فرض نگرانی (تداوم فعالیت)

یکی دیگر از مفروضات کلیدی حسابداری که افرادی که قصد دارند مدرک حسابداری را دریافت کنند، باید بدانند، فرض تداوم فعالیت است. این فرض متصور می‌شود که کسب‌وکار مورد نظر احتمالاً در آینده قابل پیشبینی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. فرض بر این است که شرکت ورشکست نخواهد شد و قادر به انجام تعهدات و اهداف خود خواهد بود. فرض تداوم فعالیت متصور می‌شود که کسب‌وکار فراتر از دوره مالی بعدی خود عمل می‌کند، برنامه‌های مورد انتظار خود را تکمیل می‌کند و اهداف پیشبینی‌شده خود را برآورده می‌سازد.

  1. فرض دوره زمانی

با توجه به هیئت استانداردهای حسابداری مالی، یکی دیگر از مفروضات بسیار مهم حسابداری فرض دوره زمانی است. معنای این فرض آن است که شیوه‌ها و روش‌های حسابداری مورد استفاده توسط یک شرکت باید برای دوره‌های زمانی خاص حفظ و گزارش شود. این دوره‌ها همچنین باید در هر سالی که کسب‌وکار در حال فعالیت است، ثابت باشد. دوره‌های زمانی می‌توانند ماهانه، سه‌ماهانه، دوسالانه یا سالانه باشند، اما باید سازگار باشند تا بتوان رکوردها را در دوره‌های زمانی معین مقایسه کرد.

  1. فرض قابلیت اطمینان

فرض قابلیت اطمینان در حسابداری بیان می‌کند که فقط معاملات قابل اثبات باید در رویه‌های حسابداری ثبت شوند. و این بدان معناست که کسب‌وکارها باید بتوانند تراکنش‌ها را از طریق مواردی مانند رسید صورت‌حساب و صورت‌حساب بانکی اثبات کنند. قبل از اینکه کسب‌وکار بتواند آن را در سوابق حسابداری خود گزارش دهد، باید نوعی شاهد عینی از یک معامله وجود داشته باشد. این فرض اغلب به عنوان فرض عینی شناخته می شود.

  1. فرض واحد اقتصادی

یک فرض کلیدی حسابداری که به ویژه برای مشاغل کوچک مهم است، فرض واحد اقتصادی است. این فرض متصور می‌شود که سوابق حسابداری یک کسب‌وکار و سوابق حسابداری شخصی صاحب کسب‌وکار جداگانه نگهداری می‌شوند. تراکنش‌های تجاری هرگز نباید با معاملات شخصی صاحب کسب‌وکار در شیوه‌های حسابداری مخلوط شود. این موضوع به ویژه در مورد مشاغل کوچک و خانوادگی مشکل‌ساز است.

کدینگ-حسابداری

کدینگ حسابداری چیست؟

کدینگ حسابداری شامل فیلدها و کدهایی است که برای طبقه‌بندی و ثبت داده‌های مالی برای دستیابی به تعدادی از اهداف استفاده می‌شود:

  • ایجاد ثبات و یکنواختی برای گزارش‌دهی مالی داخلی و مدیریت بودجه
  • تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مطابق اصول پذیرفته‌شده حسابداری
  • نمایش انطباق با محدودیت‌ها و مقررات اعمال‌شده توسط مقامات دولتی، آژانس‌های اعطاکننده و اهداکنندگان
  • انطباق ارائه داده‌های ثابتی را برای نیازهای گزارش‌دهی خارجی مختلف مانند سیستم داده‌های یکپارچه آموزش پس از دوره متوسطه (IPEDS)، اعتبار، و رتبه‌بندی اوراق قرضه

آرتیکل حسابداری چیست؟

در سند حسابداری هر کد که بدهکار یا بستانکار باشد، آرتیکل محسوب می‌شود. آرتیکل در حسابداری دلیل اصلی بدهکاری یا بستانکاری را توضیح می‌دهد و در آن اطلاعاتی همچون توضیح آرتیکل، کد حساب و مبلغ وجود دارد.

هزینه در حسابداری چیست؟

در تجارت و حسابداری، بهای تمام‌شده ارزش پولی است که توسط یک شرکت برای تولید چیزی هزینه شده است. در یک کسب‌وکار، هزینه بیانگر مقدار پولی است که صرف تولید یا ایجاد یک کالا یا خدمت می‌شود. بهای تمام‌شده شامل افزایش سود نیز نیست.

از دیدگاه فروشنده، هزینه، مقدار پولی است که برای تولید یک محصول یا کالا صرف می‌شود. اگر فروشندگان اجناس خود را به همان قیمتی که برای تولیدشان تمام می‌شود، به فروش برسانند، قیمت آنها به هم می‌خورد. این بدان معنی است که آنها از فروش خود ضرر نمی‌کنند، اما شرکت آنها نیز سودی نخواهد داشت.

بنابراین قیمت تمام‌شده یک محصول از دیدگاه خریدار را می‌توان قیمت نامید. این مبلغی است که فروشنده برای یک محصول دریافت می‌کند و هم هزینه ساخت محصول و هم هزینه اضافه‌شده توسط فروشنده برای تولید سود را شامل می‌شود.

و در نهایت هزینه در حسابداری: اصطلاح بهای تمام‌شده به ارزش پولی مخارج خدمات، ملزومات، مواد اولیه، نیروی کار، محصولات، تجهیزات و غیره اشاره دارد. بهای تمام شده مبلغی است که به عنوان هزینه در سوابق دفتری ثبت می‌شود.

درخواست-دمو

بدهکار و بستانکار در حسابداری

به زبان ساده، بدهکار شرکت یا فردی است که بدهکار است. اگر بدهی به صورت وام از یک موسسه مالی باشد، بدهکار به عنوان وام‌گیرنده و اگر بدهی به صورت اوراق بهادار - مانند اوراق قرضه باشد - بدهکار به عنوان ناشر شناخته می‌شود. از نظر حقوقی، شخصی که داوطلبانه دادخواست اعلان ورشکستگی بدهد نیز بدهکار محسوب می‌گردد.

نقطه مقابل بدهکاران بستانکاران هستند. بستانکاران کسانی‌اند که به بدهکاران اعتبار می‌دهند. بستانکار نیز مانند بدهکار می‌تواند یک شخص یا نهاد باشد. بستانکاران همچنین شاید شرکت‌های تأمین‌کننده تدارکات باشند. در صورتی که شرکتی کالا یا خدماتی را ارائه دهد و بعداً پرداخت را بپذیرد، به عنوان بستانکار عمل می‌کند.

بدهی‌ها در حسابداری

بدهی چیزی است که یک شخص یا شرکت بدهکار است، که معمولاً مبلغی پول است. بدهی‌ها در طول زمان از طریق انتقال منافع اقتصادی شامل پول، کالا یا خدمات تسویه می‌شوند. بدهی‌هایی که در سمت راست ترازنامه ثبت می‌شوند شامل وام‌ها، حساب‌های پرداختنی، رهن، درآمدهای معوق، اوراق قرضه، ضمانت‌نامه‌ها و هزینه‌های تعهدی می‌شود.

بدهی‌ها را می‌توان در مقابل دارائی‌ها قرار داد. بدهی‌ها به چیزهایی اطلاق می‌شود که شما بدهکار هستید یا قرض گرفته‌اید. دارائی‌ها چیزهایی‌اند که شما مالک یا مدیون آنها هستید.

انواع بدهی‌ها

شرکت‌ها بدهی‌های خود را به دو دسته جاری و بلندمدت تقسیم می‌کنند. بدهی‌های جاری بدهی‌های قابل پرداخت در یک سال هستند، در حالی که بدهی‌های بلندمدت بدهی‌های قابل پرداخت در دوره طولانی‌ترند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت وام مسکن قابل پرداخت در یک دوره 15 ساله را دریافت کند، این یک بدهی بلندمدت است. با این حال، پرداخت‌های وام مسکن که در طول سال جاری سررسید می‌شود، بخش جاری بدهی بلندمدت محسوب می‌شود و در بخش بدهی‌های کوتاه‌مدت ترازنامه ثبت می‌شود.

بدهی-جاری

بدهی‌های جاری (کوتاه‌مدت):

در حالت ایده‌آل، تحلیلگران می‌خواهند ببینند که یک شرکت می‌تواند بدهی‌های جاری را که ظرف یک سال سررسید شده است، با پول نقد پرداخت کنند یا خیر. برخی از نمونه‌های بدهی کوتاه‌مدت شامل هزینه‌های حقوق و دستمزد و حساب‌های پرداختنی است که پول بدهکار به فروشندگان، خدمات ماهانه و هزینه‌های مشابه را دربر می‌گیرد. نمونه‌های دیگر عبارتند از:

  • دستمزدهای قابل پرداخت

کل میزان درآمدی که کارکنان به دست آورده‌اند اما هنوز دریافت نکرده‌اند. از آنجایی که اغلب شرکت‌ها هر یک ماه یک بار به کارکنان خود حقوق می‌دهند، این تعهد اغلب تغییر می‌کند.

  • بهره پرداختنی

شرکت‌ها، درست مانند افراد، اغلب از اعتبار برای خرید کالاها و خدمات برای تامین مالی در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. این نشان‌دهنده سود آن خریدهای اعتباری کوتاه مدت است که باید پرداخت شود.

  • سود قابل پرداخت

برای شرکت‌هایی که سهام را برای سرمایه‌گذاران صادر کرده و سود سهام پرداخت می‌کنند، این مبلغ بدهی به سهامداران پس از اعلام سود است.

  • درآمدهای به دست نیامده

این مسئولیت یک شرکت برای تحویل کالا و یا خدمات در تاریخ آینده پس از پیش‌پرداخت است. این مبلغ در آینده با یک ورودی جبرانی پس از تحویل محصول یا خدمات کاهش می‌یابد.

  • بدهی‌های عملیات متوقف‌شده

این یک بدهی منحصر به فرد است که بیشتر مردم به آن نگاه می‌کنند، اما حسابداران آن را دقیق‌تر بررسی می‌کنند. شرکت‌ها موظفند اثرات مالی یک عملیات، بخش یا واحد تجاری را که در حال حاضر برای فروش نگهداری می‌شود یا به تازگی فروخته شده است، محاسبه کنند. این همچنین شامل تأثیر مالی خطوط تولیدی تعطیل‌شده یا اخیراً تعطیل‌شده است.

بدهی‌های غیرجاری (بلندمدت):

همان‌طور که از نام آن پیداست، بدیهی است که هر بدهی که کوتاه‌مدت نباشد، تحت بدهی‌های غیرجاری قرار می‌گیرد که انتظار می‌رود در 12 ماه یا بیشتر پرداخت شود. بدهی‌های بلندمدت، که به عنوان اوراق قرضه پرداختنی نیز شناخته می‌شود، معمولاً بزرگ‌ترین بدهی و در بالای لیست است.

شرکت‌ها با هر اندازه، بخشی از عملیات غیرجاری جاری خود را با انتشار اوراق قرضه تأمین می‌کنند که اساساً وام‌هایی از هر طرفی است که اوراق قرضه را خریداری می‌کند. این قلم خطی با انتشار اوراق قرضه، سررسید یا فراخوانی مجدد توسط ناشر، در جریان ثابتی است.

تحلیلگران می‌خواهند ببینند که بدهی‌های بلندمدت را می‌توان با دارائی‌های حاصل از درآمدهای آتی یا معاملات تأمین مالی پرداخت کرد یا خیر. اوراق قرضه و وام تنها بدهی‌های بلندمدت شرکت‌ها نیستند، اقلامی مانند اجاره، مالیات معوق، حقوق و دستمزد و تعهدات بازنشستگی نیز می‌توانند تحت بدهی‌های غیرجاری فهرست شوند. نمونه‌های دیگر عبارتند از:

  • مسئولیت گارانتی

برخی از بدهی‌ها دقیق نیستند و باید برآورد شوند. این مقدار تخمینی زمان و هزینه‌ای است که احتمال دارد با توافق ضمانت برای تعمیر محصولات صرف شود. این یک تعهد رایج در صنعت‌های مرتبط مانند خودروسازی است، زیرا اکثر خودروها دارای ضمانت‌نامه‌های بلندمدت هستند که می‌تواند پرهزینه باشد.

  • ارزیابی بدهی احتمالی

بدهی احتمالی نوعی از بدهی است که ممکن است بسته به نتیجه یک رویداد نامشخص آینده رخ دهد.

  • اعتبارات معوق

این یک دسته‌بندی گسترده است که بسته به مشخصات معاملات می‌تواند به صورت جاری یا غیرجاری ثبت شود. این اعتبارات اساساً درآمدی هستند که قبل از ثبت به عنوان درآمد در صورت سود و زیان جمع‌آوری می‌شوند. این نوع بدهی ممکن است شامل پیش‌پرداخت‌های مشتری، درآمد معوق یا معامله‌ای باشد که در آن اعتبارات بدهکار است، اما هنوز درآمد در نظر گرفته نشده است. هنگامی که درآمد دیگر به تعویق نیافتد، این مورد با مقدار کسب‌شده کاهش می‌یابد و بخشی از جریان درآمدی شرکت می‌شود.

  • مزایای پس از استخدام

مزایایی هستند که یک کارمند یا اعضای خانواده ممکن است پس از بازنشستگی دریافت کند و به عنوان بدهی بلندمدت تلقی می‌شود.

  • اعتبارات مالیاتی سرمایه‌گذاری مستهلک‌نشده (VITC)

این نشان‌دهنده میزان خالص‌بودن بین بهای تمام‌شده تاریخی یک دارائی و مبلغی است که قبلاً مستهلک شده است. در واقع، این نوع بدهی به بخش مستهلک‌نشده یک بدهی گفته می‌شود، اما تنها یک برآورد تقریبی از ارزش بازار منصفانه دارائی است. برای یک تحلیلگر، این جزئیاتی از میزان تهاجمی یا محافظه‌کار بودن یک شرکت با روش‌های استهلاک را ارائه می‌دهد.

اعلامیه بدهکار و بستانکار در حسابداری چیست؟

در صورتی که بستانکار فردی است که فرد بدهکار پول را به او بدهکار است، رابطه یک بدهکار با بستانکار تکمیل می‌شود. برای مثال، «الف» از بانک وام می‌گیرد. الف بدهکار است و بانک بستانکار. اما، اگر «الف» پول را در بانک سپرده‌گذاری کند، الف بستانکار است و بانک در اینجا بدهکار.

xbrl در حسابداری چیست؟

XBRL مخفف eXtensible Business Reporting Language است که به معنی زبان گزارش‌دهی تجاری قابل توسعه می‌آید.  شرکت‌ها با استفاده از این زبان الکترونیکی می‌توانند داده‌های مالی خود را به سرعت به گیرنده ارائه دهند.

 تخصیص در حسابداری چیست؟

 یکی دیگر از مفاهیم مهمی که باید آشنایی کافی را با آن داشته باشید، تخصیص در حسابداری است که در این بخش شما را با آن آشنا می‌کنیم.

  1. حسابداری قانونی

حسابداران پزشکی قانونی کارآگاهان دنیای حسابداری و مالی هستند. آنها مسیرهای کاغذی را دنبال می‌کنند، پول را ردیابی می‌کنند و صورت‌های مالی، چک‌ها، صورت‌حساب‌ها و سایر اسناد را برای شواهدی مبنی بر اختلاس، کلاهبرداری اوراق بهادار، پولشویی، کلاهبرداری از کارت اعتباری و سایر تخلفات مالی بررسی می‌کنند.

تخصص حسابداری قانونی همچنین شامل مکان‌یابی دارائی‌هایی است که بستانکار می‌تواند برای برآورده‌کردن قضاوت‌ها به آنها دست یابد. برای مثال، حسابداران پزشکی قانونی گزارش تهیه می‌کنند و اغلب در جلسات استماع و محاکمه شهادت می‌دهند. این بدان معنی است که حسابدار پزشکی قانونی به کار دوره‌ای و تجربه در حقوق جزا، رویه‌های دادگاه و قواعد شواهد نیاز دارد. سازمان‌های مجری قانون مانند شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و سایر موسسات مالی و شرکت‌های حسابداری از حسابداران پزشکی قانونی استفاده می‌کنند.

  1. حسابداری محیطی

همراه با افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت مسائل زیست محیطی، کسب‌وکارها (به ویژه در صنایع منابع طبیعی) و دولت‌ها به حسابداران محیط زیست روی آورده‌اند. این تخصص بر هزینه‌های تصمیمات تجاری از منظر زیست محیطی متمرکز است. بنابراین، یک حسابدار محیط زیست، به عنوان مثال، هزینه‌های تمیز کردن نشت‌ها و دفع زباله، درآمدهای از دست رفته پدیدآمده از تحریم‌های ناشی از بی‌مسئولیتی زیست محیطی واقعی یا درک‌شده را ارزیابی می‌کند. حسابداران محیط زیست همچنین می‌توانند برای خودروسازان، شرکت‌های شیمیایی و آژانس‌های مانند سازمان ملل کار کنند.

  1. برنامه‌ریزی مالی شخصی

حسابداران رسمی می‌توانند از دانش خود استفاده کنند و برای پس‌انداز تحصیلات دانشگاهی و بازنشستگی، تهیه هدایای خیریه و خانوادگی و برنامه‌ریزی املاک به مشتریان خود کمک کنند. برنامه‌ریز مالی شخصی ترکیب مناسبی از سهام، اوراق قرضه و سایر دارائی‌های مالی را توصیه می‌کند.

  1. حسابرسی فناوری اطلاعات

صورت‌های مالی و نتیجه‌گیری‌ها فقط به اندازه اطلاعاتی هستند که بر اساس آنها تدوین شده‌اند. از آنجایی که کسب‌وکارها به رایانه‌ها و فناوری دیجیتال متکی هستند، با خطرات ورود داده‌های نادرست و تهدیدی برای امنیت سیستم‌های خود مواجه می‌شوند. حسابرس فناوری اطلاعات بر روی قابلیت اطمینان داده‌های جمع‌آوری و تولیدشده توسط رایانه کار می‌کند.

به عنوان مثال، حسابداران متخصص در این زمینه، خطرات و وجود ورود داده‌های غیرمجاز را شناسایی می‌کنند، که ممکن است به اطلاعات نادرست اجازه دهد تا گزارش‌ها و پرونده‌های موجود در نهادهایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار را منحرف کند. این موقعیت‌ها مستلزم دانش فناوری و علوم کامپیوتر است.

  1. حسابداری ورزشی

حسابداران ورزشی وارد عرصه مالی تماشاگران می‌شوند. تجزیه و تحلیل و سایر کارهای این متخصصان، تصمیمات تیم‌ها و برگزارکنندگان رویدادها، مانند تعیین قیمت بلیط، معاملات حمایت مالی و حقوق پخش و حقوق ورزشکاران و مربیان را هدایت می‌کنند. بسته به لیگ، حسابدار ورزشی باید سقف حقوق، حدأقل حقوق مورد نیاز یا سایر شرایط قراردادهای چانه‌زنی جمعی را در نظر بگیرد. دسترس‌پذیری و پرداخت مشاغل حسابداری ورزشی اغلب به جغرافیا بستگی دارد. فرانشیزهای بزرگ‌تر تمایل دارند در مناطق بزرگ شهری جمع شوند، در حالی که تیم‌های لیگ کوچک فرصت‌هایی را در جوامع کوچک‌تر یا متوسط ​​فراهم می‌کنند.

تعدیلات سنواتی در حسابداری چیست؟

این اصطلاح زیر مجموعه سود و زیان انباشته است و در تعریف کامل‌تر اقلام مربوط به سنوات گذشته در ابتدای دوره جدید با توجه به ماهیت بدهکار یا بستانکار لحاظ می‌شود.

تنخواه-گردان

تنخواه‌گردان حسابداری چیست؟

به معنای پول کم است و در اصل مقدار پولی است که در دسترس قرار می‌گیرد تا مخارج جزئی و کم اهمیت‌تر مانند تغییرات کوچک یا قبض‌ها را پوشش دهد.

دارائی در حسابداری چیست؟

در حسابداری مالی، دارائی‌ها منابعی‌اند که یک شرکت برای اداره و رشد کسب‌وکار خود به آن نیاز دارد. دارائی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: دارائی‌های جاری و غیرجاری که در ترازنامه شرکت آمده و با هم ترکیب می‌شوند و کل دارائی‌های شرکت را تشکیل می‌دهند. دارائی‌های جاری ممکن است دارائی‌های کوتاه‌مدت نیز نامیده شوند که برای نیازهای فوری یک شرکت ضروری هستند، در حالی که دارائی‌های غیرجاری بلندمدت هستند، زیرا عمر مفید آنها بیش از یک سال است.

دارایی‌های جاری

دارائی‌های جاری دارائی‌های کوتاه‌مدت تلقی می‌شوند، زیرا معمولاً در طول سال مالی شرکت قابل تبدیل به پول نقد هستند و منابعی‌اند که یک شرکت برای اجرای عملیات روزانه و پرداخت هزینه‌های جاری خود به آن نیاز دارد. دارائی‌های جاری معمولاً به قیمت جاری یا بازار در ترازنامه گزارش می‌شود.

دارائی‌های جاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پول نقد و معادل
  • حساب‌های دریافتنی
  • هزینه‌های پیش‌پرداخت
  • انبار
  • اوراق بهادار قابل استفاده بازار

وجه نقد و معادل آن (که قابل تبدیل هستند) ممکن است برای پرداخت بدهی کوتاه‌مدت شرکت استفاده شود. حساب‌های دریافتنی شامل پرداخت‌های مورد انتظار از مشتریان است که ظرف یک سال وصول می‌شود. موجودی کالا نیز یک دارائی جاری محسوب می‌شود زیرا شامل مواد اولیه و کالاهای نهایی است که می تواند نسبتاً سریع فروخته شود.

یکی دیگر از دارائی‌های جاری مهم برای هر کسب‌وکار موجودی کالا است. برای یک شرکت مهم است که سطح مشخصی از موجودی را برای اداره تجارت خود حفظ کند، اما نه سطح موجودی بالا و نه پایین مطلوب نیست. سایر دارائی‌های جاری می‌تواند شامل مالیات بر درآمد معوق و درآمد پیش‌پرداخت باشد.

دارایی‌های غیرجاری

دارائی‌های غیرجاری سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یک شرکت هستند که عمر مفید آنها بیش از یک سال است. دارائی‌های غیرجاری را نمی‌توان به راحتی به پول نقد تبدیل کرد. آنها برای نیازهای بلندمدت یک تجارت مورد نیازند و شامل مواردی مانند زمین و تجهیزات سنگین هستند.

دارائی‌های غیرجاری به قیمتی که شرکت برای آنها پرداخت کرده است در ترازنامه گزارش می‌شود که برای استهلاک تعدیل می‌گردد و هر زمان که قیمت بازار نسبت به قیمت دفتری کاهش یابد قابل ارزیابی مجدد است.

دارایی‌های غیرجاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زمین
  • اموال، ماشین آلات و تجهیزات
  • علائم تجاری
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت و سرقفلی - زمانی که یک شرکت شرکت دیگری را خریداری می‌کند
  • دارائی‌های غیرجاری را می‌توان به دارایی‌های مشهود و نامشهود - مانند دارایی‌های ثابت و نامشهود - تقسیم کرد.

 دارائی‌های ثابت شامل دارایی‌ها، ماشین آلات و تجهیزات می‌شود زیرا مشهود هستند، به این معنی که ماهیت فیزیکی دارند. به عنوان مثال، تأسیسات تولید یک خودروساز باید دارای برچسب دارایی غیرجاری باشد.

دارائی‌های نامشهود دارایی‌های غیرفیزیکی هستند، مانند حق اختراع و حق چاپ. آنها دارائی‌های غیرجاری در نظر گرفته می‌شوند، زیرا ارزشی را برای شرکت فراهم می‌کنند اما نمی‌توانند به راحتی ظرف یک سال به پول نقد تبدیل شوند. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، مانند اوراق قرضه و اسکناس، نیز دارائی‌های غیرجاری محسوب می‌شوند، زیرا یک شرکت معمولاً این دارایی‌ها را بیش از یک سال در ترازنامه خود نگه می دارد.

حسابداری-چیست

فرانشیز (حق امتیاز) در حسابداری چیست؟

حسابداری فرانشیز شامل روش‌های خاص رسیدگی به امور مالی در مدل کسب‌وکار منحصر به فرد یک حق امتیاز محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت رابطه امتیازدهنده و امتیازگیرنده، جنبه‌های خاصی از حسابداری مخصوص حق رای دادن است.

در اینجا اجزای اصلی حسابداری حق رای آورده شده‌اند:

حق امتیاز: هنگامی که یک فرانشیز امتیازی را خریداری می‌کند، هزینه فرانشیز اولیه را پرداخت می‌کند. برای امتیازدهنده، این به عنوان درآمد شناسایی می‌شود، با این حال، همه به یکباره تشخیص داده نمی‌شود. استانداردهای حسابداری معمولاً از فرانشیزدهنده می‌خواهند که این درآمد را در طول عمر قرارداد حق رای، که می‌تواند چندین سال طول بکشد، شناسایی کند.

حق امتیاز در حال انجام: امتیازدهندگان معمولاً بر اساس درصدی از فروش خود، حق امتیاز مستمری را به فرانشیزدهنده پرداخت می‌کنند. این حق امتیازها به عنوان درآمد توسط فرانشیزدهنده و هزینه توسط گیرنده امتیاز شناسایی می‌شود.

هزینه‌های تبلیغات: صاحبان امتیاز اغلب به یک صندوق جمعی کمک می‌کنند که توسط فرانشیزدهنده برای تلاش‌های بازاریابی در سطح نام تجاری استفاده می‌شود. این وجوه باید به طور جداگانه توسط امتیازدهنده محاسبه شود و معمولاً نمی‌توان آنها را به عنوان درآمد شناسایی کرد، زیرا قرار است به نفع کل سیستم حق رای استفاده گردد.

موجودی و لوازم: در بسیاری از سیستم‌های فرانشیز، امتیازگیرندگان ملزم به خرید موجودی یا لوازم خاصی از فرانشیزدهنده یا فروشندگان تأییدشده هستند. این تراکنش‌ها باید به درستی ردیابی و حسابرسی شوند.

دارایی‌های ثابت: صاحب امتیاز معمولاً در دارائی‌های ثابت مانند بهبود اجاره‌نامه، مبلمان، وسایل و تجهیزات سرمایه‌گذاری می‌کند. بهای تمام‌شده این دارائی‌ها سرمایه‌گذاری شده و سپس در طول عمر مفید آنها مستهلک می‌شود.

هزینه‌های عملیاتی: مانند هر کسب‌وکار دیگری، فرانشیزها دارای هزینه‌های عملیاتی از قبیل اجاره، حقوق، آب و برق، بیمه و مالیات هستند. برای حفظ سلامت مالی کسب‌وکار باید این موارد به طور دقیق محاسبه شوند.

حسابداری فرانشیز به دلیل ماهیت رابطه فرانشیزدهنده و امتیازگیرنده و جریان‌های مالی مختلف بین آنها می‌تواند پیچیده باشد. فرانشیزها و صاحبان امتیاز ممکن است نیاز به کار با حسابداران یا استفاده از نرم افزار حسابداری تخصصی داشته باشند که به طور خاص برای رسیدگی به نیازهای منحصر به فرد کسب‌وکارهای حق امتیاز طراحی شده است.

منظور از تعدیل در حسابداری چیست؟

تعدیل در حسابداری یعنی اصلاح و به‌روزرسانی اسناد و مدارک حسابداری با هدف ارائه صورت‌های مالی و معمولاً در پایان دوره مالی صورت می‌گیرد.

سیستم حسابداری دوبل چیست؟

حسابداری دوطرفه در اروپا برای کمک به منطقی کردن معاملات تجاری و کارآمدتر کردن تجارت ایجاد شد. این حسابداری همچنین به بازرگانان و بانکداران کمک کرد تا هزینه‌ها و سود خود را درک کنند. برخی از متفکران استدلال کرده‌اند که حسابداری دوطرفه یک فناوری محاسباتی کلیدی است که مسئول تولد سرمایه‌داری به حساب می‌آید.

معادله حسابداری شالوده حسابداری دو ورودی را تشکیل می‌دهد و نمایش مختصری از مفهومی است که به نمایش پیچیده، گسترده و چند آیتمی ترازنامه گسترش می یابد. ترازنامه بر اساس سیستم حسابداری دو طرفه است که در آن کل دارایی های یک شرکت برابر با کل بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است.

شاخه‌ها و گرایش‌های حسابداری کدامند؟

 حسابداری علمی است که شاخه‌های متنوعی دارد و هر حسابدار ممکن است به شاخه‌ای از آن علاقه داشته باشد. در این بخش سعی می‌کنیم مهمترین شاخه‌های این علم جذاب را به شما معرفی کنیم.

حسابداری خزانه

کارکنان عملیات حسابداری و خزانه‌داری به طور موثر و کارآمد با مشتریان داخلی و خارجی برای ارائه خدمات زیر کار می‌کنند:

  • حفظ اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد برای تمام صندوق های شهر
  • حفظ سوابق مالی دقیق برای تمام دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها برای تمام هزینه‌های شهر
  • تهیه پرداخت دقیق فاکتورها و قراردادها
  • و انجام فعالیت‌های جمع‌آوری برای اطمینان از پرداخت حساب‌های دریافتنی

حسابداری دولتی 

حسابداری دولتی شامل امور زیر می‌گردد:

تهیه بودجه و گزارشات: حسابداران دولتی بودجه را برای شاخه‌ها، سازمان‌ها و آژانس‌ها و نیز گزارشات بر مالیات، پرداخت‌ها و امور مالی عمومی تهیه می‌کنند.

مراودات با مقامات دولتی: حسابداران در این زمینه در کنار مقامات دولتی برای تهیه بودجه، پیگیری امور مالی و اطمینان از رعایت مالیات کار می‌کنند. این متخصصان همچنین ممکن است مقامات را در مورد روندهای مالی و مسائلی که بر شاخه‌های دولت آنها تأثیر می‌گذارد، مطلع سازند.

انجام ممیزی‌های داخلی: برای رعایت قوانین و مقررات مالیاتی، حسابداران دولتی اغلب ممیزی‌های مالی سازمان‌ها و ادارات دولتی را انجام می‌دهند. در طول حسابرسی، حسابداران سوابق مالی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، هزینه‌ها و درآمد را ارزیابی و دارایی‌ها را مستند می‌کنند.

نگهداری دقیق اسناد: استفاده از نرم افزارهای مالیاتی و سایر برنامه‌ها برای نگهداری سوابق دقیق یک وظیفه کلیدی برای اکثر حسابداران دولتی است. این اسناد سپس اطلاعات لازم را برای حسابرسی و گزارش‌های مالی فراهم می‌کند.

توصیه به سازمان‌های دولتی در مورد هزینه‌ها: حسابداران با استفاده از دانش خود در مورد کدهای مالیاتی و سیاست‌های مالی، توصیه‌های لازم را به مقامات دولتی در مورد بهترین شیوه‌ها برای سرمایه‌گذاری، هزینه و مدیریت دارایی‌ها ارائه می‌دهند.

حسابداری بازرگانی 

حسابداری بازرگانی شامل ثبت، بررسی ارائه و تفسیر سیستمی اطلاعات مالی است. این نوع حسابداری ممکن است توسط یک نفر در یک کسب‌وکار کوچک یا توسط تیم‌های گوناگون در سازمان‌های بزرگ انجام شود. حسابداری راهی است که یک کسب‌وکار عملیات خود را از طریق آن پیگیری می‌کند. حسابداران بازرگانی با تحلیل اطلاعات به صاحب کسب‌وکار در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

حسابداری فروش 

حسابداری فروش مربوط به بخش فروش شرکت است. وظیفه حسابداری شرکت این است که موارد مربوط به فروش و برگشت فروش محصول را شناسایی و تمام اسناد موجود در این رابطه را تجزیه و تحلیل کند و در نهایت در قالب اسناد حسابداری ارائه دهد.

حسابداری مالی و مالیاتی

حسابداری مالیاتی ساختاری از روش‌های حسابداری است که به جای ظاهر صورت‌های مالی عمومی، بر مالیات‌ها متمرکز است. به طور خلاصه، حسابداری مالیاتی وسیله حسابداری برای اهداف مالیاتی است.

حسابداری مالیاتی توسط کد درآمد داخلی اداره می‌شود و قوانین خاصی را که شرکت‌ها و افراد باید هنگام تهیه اظهارنامه مالیاتی رعایت کنند، دیکته می‌کند. حسابداری مالیاتی برای همه (افراد، مشاغل، شرکت‌ها و سایر نهادها) اعمال می‌شود؛ حتی کسانی که از پرداخت مالیات معاف هستند، باید در حسابداری مالیاتی شرکت کنند. هدف از حسابداری مالیاتی این است که بتوان وجوه (واردات وجوه و همچنین خروج وجوه) مرتبط با افراد و نهادها را ردیابی کرد.

حسابداری پیمانکاری

فرمت حساب قرارداد به نحوه سازماندهی و حسابداری هزینه‌های مختلف مربوط به یک قرارداد اشاره دارد. قراردادها معمولاً بر اساس نیاز مشتری تهیه می‌شوند و بنابراین باید یک حساب منحصر به فرد حاوی جزئیات مربوط به هر قرارداد نگهداری شود. این جزئیات شامل هزینه‌ها و سود مربوط به آن حساب می‌شود. با تکمیل وظایف مندرج در قرارداد، هزینه‌های مربوط به آن در حساب منظور می‌شود تا به هزینه نهایی محصول یا خدمات قرارداد اضافه شده یا نشده، همانطور که در قرارداد مقرر شده است.

هزینه‌های مستقیم که ممکن است با جزئیات و اعتبار در متن قرارداد حسابدار باشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه مواد اولیه
  • حقوق
  • هزینه تجهیزات
  • و غیره

هزینه‌های غیرمستقیم که ممکن است بر مبنای عادلانه به قرارداد اضافه شود شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های اداری و اجرایی
  • هزینه نگهداری (انبار)
  • هزینه تعمیرات

حسابداری خدماتی

نوع رویکرد حسابداری مورد استفاده توسط شرکت‌های متخصص در بخش خدمات، حسابداری خدمات نامیده می شود. این نوع حسابداری شامل حسابداری مربوط به هزینه‌های انجام‌شده در ارائه خدمات و درآمد دریافتی می‌شود.

این شاخه‌ از حسابداری، که به حسابداری خدماتی معروف است، بر آن دسته از شرکت‌هایی که در حوزه اقتصادی خدمات هستند، تمرکز دارد. در این حوزه، که اغلب دارایی‌ها در آن نامشهود است، لازم است نظارت تخصصی حسابداری انجام شود.

از این نظر، حسابداری هر چیزی که مربوط به این نوع شرکت است، نیازمند روش‌شناسی خاصی است، مانند شرکت‌هایی که کالاهای ملموس با حسابداری نوع صنعتی تولید می‌کنند.

نرم-افزار-حسابداری

نرم افزارهای حسابداری کدامند؟

حسابدارها از نرم افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که تعدادی از آنها عبارتند از:

نرم افزار حسابداری بازرگانی

نرم‌افزار حسابداری بازرگانی به ابزاری گفته می‌شود که این امکان را به شما می‌دهد که تراکنش‌ها را پیگیری و داده‌های مالی را برای سازمان فراهم کنید.

نرم افزار حسابداری تولیدی

نرم‌افزار حسابداری برای تولید نوعی نرم‌افزار است که به طور مخصوص طراحی شده تا در مدیریت مالی و حسابرسی فرایند به کسب‌وکار تولیدی کمک کند. این نوع نرم‌افزار می‌تواند در رهگیری هزینه‌ها دارائی‌ها، بدهی‌ها، انباشت‌‎ها و هزینه تولیدات به صاحبان کسب‌وکار کمک کند.

نرم افزار حسابداری خدماتی

یک برنامه الکترونیکی است که امکان ثبت الکترونیکی را فراهم می‌آورد و بیشتر اوقات به صورت خودکار، ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی و حساب‌های سازمان را انجام می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند حسابداری بدون هدر رفت را برای ساده‌سازی تحلیل و حسابرسی و بهبود تصمیم‌گیری انجام دهد.

نرم افزار حسابداری پیمانکار / ساخت‌وساز

نرم افزار حسابداری ساخت‌وساز ابزارهای مدیریت مالی شرکت‌های پیمانکاری را برای مدیریت امور مالی کسب و کار پیمانکاری ارائه می‌دهد. شامل هزینه‌یابی شغل، حقوق و دستمزد، حساب‌های پرداختنی و دریافتنی (AP/AR)، دفتر کل، مدیریت پول نقد، مدیریت مالی، گزارش‌گری مالی و گزارش حسابرسی می‌شود.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی

نرم‌افزاری که برای ساده‌تر کردن فعالیت‌های کسب‌وکارها همچون بررسی خریدها و فروش‌ها، ثبت و صدور فاکتور و در نهایت محاسبه سود و زیان در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این نرم افزار به طور معمول در صندوق‌ها و برای بازدهی بیشتر حتی به صورت شبکه اتفاق می‌افتد. البته از قابلیت‌ها و ویژگی‌های قابل توجه این نرم افزار می‌توان به گزارش‌هایی همچون فاکتورهای خرید و فروش ثبت‌شده، قیمت به‌روز خرید کالاها ، اسامی مشتریان و همچنین خریدهای انجام‌شده توسط این افراد، سود و زیان و ... را به کاربران بدهد.

دمو-رایگان

کلام آخر

با توجه به تاریخ زبان تخصصی حسابداری از گذشته تا امروز، آموختیم که این زبان چه پیچیدگی‌هایی دارد و همچنین به چه شاخه‌هایی تقسیم می‌شود. پیشرفت و گستردگی چشم‌گیر در این زمینه به‌علاوه تولد کسب‌وکارهای متعدد، چه بزرگ و چه کوچک، باعث به‌کارگیری نیروهای متخصص در هرزمینه آن به صورت جداگانه شده است. از سوی دیگر، نبود سیستم ارتباطی موثر در بین این افراد مشکل ایجاد می‌کند که البته این مشکل نیز با توجه به راهکارها و راه‌حل‌هایی که به آن پرداختیم قابل حل است. بنابراین، همان‌طور که در این مقاله به آن پرداخته شد، مشکلاتی نظیر استفاده از نرم افزارها به صورت جامع و کلی حل شده و جای نگرانی نیست.