با هدف افزایش اشتغال و رفع گلوگاه هاى تامین نیروى انسانى متخصص صورت می گیرد؛ برگزارى دوره هاى آموزشى مالى، نرم افزار، مهارت هاى نرم و ... در «محاسبان کالج»

«حساب رایان» با برگزارى دوره هاى آموزشى "محاسبان کالج" بخشى از نیاز شرکت ها و صنایع فلزى و معدنى به نیروى مالى آموزش دیده را مرتفع می سازد. مهندس حمیدرضا زارع، رییس هیات مدیره شرکت حساب رایان پارس در گفت وگو با ماهنامه تخصصى پردازش با اعلام این خبر افزود: نرم افزارهاى مالى و ادارى به عنوان پرمصرفترین نرم افزار سیستم هاى امروزى شناخته می شوند که شرکت حساب رایان با دو دهه تجربه در ارائه سه نسل از این نرم افزارها توانسته به صورت تخصصى بخشى از نیازسیستم هاى تخصصى مالى و ادارى مراکز از جمله شرکت هاى صنایع معدنى همچون معادن سنگ، شرکت هاى زیرمجموعه صنایع ملى مس ایران، وزارت کشور، شهردارى ها، دهیاری ها و ... را مرتفع سازد.

به گفته وى، نسل سوم نرم افزارهاى مالى و ادارى این شرکت با نام تجارى محاسبان با رویکرد ERP امکان مدیریت کلیه نیازهاى فرآیندى یک مجموعه شامل دانش، نرم افزار و ... را به صورت یکپارچه فراهم می کند. او افزود: یکى از مزیت هاى استفاده از خدمات شرکت حساب رایان، طراحى و پیاده سازى سیستم هاى مورد نیاز مجموعه ها علاوه بر سیستم هاى تعریف شده در خدمات این شرکت است، به طور مثال طراحى نرم افزار در حوزه درآمد و سازمان موتورى شهرداری ها، مدیریت املاک و مستقلات و ... از جمله این خدمات است.

زارع یکى از نیازهاى صنایع امروز را مدیریت برنامه ریزى و تولید و مدیریت قیمت تمام شده دانست و تصریح کرد: حساب رایان با توجه به امکانات نرم افزارهاى خود در موضوع قیمت تمام شده، قابلیت جمع آورى تراکنش هاى مالى مراکز اجرایى با برقرارى ارتباطات یکپارچه حسابدارى را در اختیار مشتریان خود می گذارد. همچنین، امکان مدیریت خط تولید در حوزه برآورد هزینه سربار، ضایعات، پرت خط تولید و ... در کلیه خطوط تولید اعم از مونتاژ و دمونتاژ توسط این شرکت فراهم شده است. گفتنى است، سیستم هاى نرم افزارى حساب رایان با قابلیت مقایسه عملکرد تولید با حالت استاندارد با مزیت جلوگیرى از خواب سرمایه، توانسته در صنایعى همچون تولید فرش، کارخانجات تولید رنگ، تولید مواد شیمیایى، استخراج از معادن سنگ، تولید لوازم یدکى خودرو و ... بازخورد بالایى داشته باشد.

رییس هیات مدیره حساب رایان، به لزوم فرهنگسازى در استفاده از نرم افزارهاى تحت وب (پردازش ابرى) اشاره و تصریح کرد: تصور سنتى مدیران امروزى در کنترل امنیت اطلاعات به واسطه استقرار سرورهاى داده در سازمان منجربه تحمیل هزینه های بیشتی به سازمان ها شده است و این در حالى است که با استفاده از پردازش ابرى، علاوه بر مزیت هاى کنترل اطلاعات از سراسر دنیا و بهره مندى از مزیت هایى همچون امکان دسترسى بهتر جهت انجام امور مالى و حذف بوروکراسی هاى ادارى، هزینه هاى IT و سرور به شدت کاهش یافته و امنیت اطلاعات نیز با پشتیبانى شرکت ارائه دهنده خدمات زیرساخت و نرم افزار افزایش می یابد. وى خاطرنشان کرد که برخلاف استفاده از نرم افزارهاى گذشته، شرک تها براى استفاده از پردازش ابرى ملزم به پرداخت هزینه هاى سنگین خرید نرم افزار نیستند و با توجه به امکان خرید لایسنس هاى سالانه، به صورت دوره اى امکان استفاده از نرم افزار را شارژ می کنند. البته آن که استفاده از این روش در دنیا مرسوم بوده اما در ایران نیاز به اصلاح نگرش و فرهنگسازى در سطوح مدیریتى دارد.

او با اشاره به نابرابرى حقوق نیروى انسانى متخصص در ایران و پرداخت ارزى پروژه هاى خارجى، تامین نیروى انسانى متخصص و آموزش دیده را یکى از معضلات شرکت هاى نرم افزارى دانست و افزود: مهاجرت نیروى انسانى متخصص و یا ورود آنها به حوزه انجام پروژه هاى سایر کشورها به صورت دورکارى و فریلنسینگ، موجب کاهش دسترسى شرکت ها به نیروهاى متخصص شده است؛ از طرفى زمان و هزینه شرکت ها جهت آموزش نیروى مبتدى و پس از آن خروج نیرو از شرکت به عنوان سرمایه هاى از دست رفته تلقى میىشود.

زارع با بیان این که ماهیت شرکت هاى ارائه دهنده نرم افزار به ارتباط با سایر شرکت هاى دنیا گره خورده، وجود تحریم ها را یکى دیگر از مشکلات این مجموعه ها برشمرد و عنوان کرد که عدم بروز رسانى سیستم ها و پیچیدگی هاى صادرات محصولات در شرایط تحریمى، موجب تاثیرگذارى بر عملکرد شرکت هاى نرم افزارى شده است. او که علاوه بر ریاست هیات مدیره شرکت حساب رایان، رییس کارگروه تحول دیجیتال شهرى کمیسیون نرم افزارهاى پیشرفته سازمانى نظام صنفى رایانه اى استان نیز هست؛ با نگاه کلان به آموزش و تربیت نیروى انسانى گفت: تجربه موفق شرکت حساب رایان در برگزارى دوره هاى آموزشى براى فارغ التحصیلان دانشگاه در سه سطح 1) مهارت هاى نرم (از جمله یادگیرى برنامه ریزى، کار گروهى، تعهد سازمانى و.. در سازمان ها)، 2) آموزش ابزارها (از قبیل نرم افزارها، اتوماسیون ادارى، مدیریت خدمات پس از فروش و...) و 3) آموزش تخصصى در دپارتمان آموزشى "محاسبان کالج" و نیز جذب فارغ التحصیل هاى این دوره ها در شرکت حساب رایان، مى تواند الگوى مناسبى براى توسعه آموزش نیروى انسانى در شرکت ها باشد.

وى افزود: در همین راستا و بر اساس برنامه هاى نظام صنفى رایانه اى جهت اجراى طرح ملى آموزش نیروى کار در کشور، همکارى سه ضلع دانشگاه ها، موسسات آموزشى و شرکت ها جهت آموزش و جذب نیروهاى فارغ التحصیل در شرکت ها حیاتى است و قرار است به زودى در دستور کار قرار گیرد. ضمن آنکه "محاسبان کالج" آماده برگزارى دوره آموزشى نیروى مالى شرکت هاى صنایع و فلزى نیز است.