نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟

حسابداری هسته اصلی مدیریت هر شرکتی است. بدون حسابداری نمی‌توان سودآوری، درآمدها و هزینه‌ها را مدیریت کرد. شرکت‌ها در هر اندازه‌ای که باشند برای مدیریت بهتر امور مالی خود نیاز به یک نرم افزار حسابداری شرکتی دارند، نرم افزاری که بتواند پاسخگوی نیازهای متفاوت شرکت‌ها در انجام امور مالی و حسابداری باشد.

نرم افزار حسابداری شرکتی

انواع نرم افزارهای حسابداری شرکتی

با گسترش کسب‌وکارها و افزایش تنوع فرآیندهای مالی، روند حسابداری در شرکت‌ها پیچیده‌‎تر و تخصصی‌‎تر شده است. به همین دلیل، نرم افزارهای حسابداری شرکتی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه انواع نرم افزار حسابداری مختص شرکت‌های مختلف را به اختصار شرح می‌‎دهیم.

ارسال درخواست جهت مشاهده رایگان دمو

نرم افزار حسابداری شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی بر اساس داد و ستد کالاها فعالیت دارند. از این رو نرم افزار حسابداری بازرگانی گزارشات متنوع مالی و انبارهای کالاها را به مدیران ارائه می‌دهد. در نرم افزار حسابداری شرکتی بازرگانی تمرکز بر موجودی کالاها، خرید و فروش‌ها و سود و زیان شرکت است.

نرم افزار حسابداری شرکت‌های خدماتی

شرکت‌های خدماتی بر اساس نوع خدماتی که به شرکت‌ها و سازمان‌ها و افراد حقیقی ارائه می‌دهند فعالیت دارند. نرم افزار حسابداری خدماتی گزارشات متنوعی را بر اساس نوع خدمات ارائه‌شده و سودآوری آنها ارائه می‌دهد. در نرم افزار حسابداری شرکتی خدماتی تمرکز بر روی سود و زیان خدمات و مدیریت هزینه‌ها و درآمد‌ها می‌باشد.

نرم افزار حسابداری شرکت‌های پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری، بر اساس نوع پروژه‌هایی که با کارفرمایان خود دارند، چالش‌های زیادی را هم خصوصاً در بخش حسابداری دارند. نرم افزار حسابداری پیمانکاری گزارشات متنوعی را بر اساس نوع پروژه‌ها و مدیریت درآمدها و هزینه‌ها ارائه می‌دهد. نرم افزار حسابداری شرکتی پیمانکاری باید به صورت کاملاً یکپارچه باشد تا بتواند مدیریت پروژه‌ها و مدیریت مالی پروژه‌ها را برای مدیران شرکت‌ها آسان سازد.

نرم افزار حسابداری شرکت‌های تولیدی

شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی در ایران تنوع بسیار زیادی دارند. این مجموعه‌های تولیدی بر اساس نوع تولیدشان نیازمند نرم افزار حسابداری مخصوص تولیدی خود هستند. پیچیدگی در این شرکت‌ها برای محاسبه بهای تمام‌شده کالای ساخته‌شده ممکن است گاهی دشوار باشد. نرم افزار حسابداری تولیدی گزارشات متنوعی را برای مدیریت تولید، منابع و مصارف و بهای تمام‌شده ارائه می‌دهد. نرم افزار حسابداری تولیدی باید به صورت کاملاً جامع و یکپارچه باشد تا بتواند گزارشات دقیق خواست مدیریت را ارائه نماید.

نرم افزار حسابداری شرکت‌های توزیع و پخش

شرکت‌های پخش وظیفه توزیع و پخش کالاها را به مشتریان به عهده دارند. این شرکت‌ها از ویزیتورها و یا بازاریاب‌ها به صورت پخش گرم و سرد استفاده می‌کنند. مدیریت حسابداری پورسانت برای این شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخودار است. نرم افزار حسابداری شرکتی پخش مدیریت هزینه‌های پخش، حسابداری پورسانت ویزیتورها و ... را به عهده دارد. هر چه این نرم افزار قابلیت‌های بیشتری برای محاسبه دقیق پروسانت‌ها و هزینه‌های شرکت داشته باشد، مدیریت شرکت راحت‌تر می‌تواند نسبت به فرایند توزیع و پخش تصمیم‌گیری نماید.

تفاوت نرم افزار حسابداری شرکتی با نرم افزار حسابداری فروشگاهی

نرم افزار حسابداری شرکتی در چند مورد مهم با نرم افزار حسابداری فروشگاهی متفاوت است. در ادامه به این موارد اشاره کرده و هر کدام را شرح می‌دهیم.

سطح دسترسی

با توجه به اینکه در شرکت‌ها باید سطح دسترسی به اطلاعات مالی متفاوت باشد، نرم افزار حسابداری شرکتی نیز با سطوح مختلف دسترسی طراحی شده است. هر یک از کارکنان و مدیران شرکت با توجه به نیاز و مباحث امنیتی به سطوح مختلفی، از نظر دسترسی به اطلاعات مالی، تقسیم می‌شوند. این در حالی است که نرم افزار فروشگاه‌ها فقط به دو قسمت صندوق و انبار تقسیم می‌شود.

ارتباط در انبار

نرم افزار فروشگاهی باید ارتباط کاملی با انبار داشته باشد. این ارتباط و تبادل دیتا بسیار حیاتی می‌باشد. در نرم افزار حسابداری شرکتی، نقش این ارتباط کم‌رنگ‌تر می‌باشد. 

امکان واگذاری نمایندگی

نرم افزار حسابداری فروشگاهی باید بتواند امکان واگذاری نمایندگی داشته باشد. این امکان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار کاربردی می‌باشد. در حالی که در نرم افزار حسابداری شرکتی امکان تعریف شرکت جدید اهمیت دارد.

امکان اتصال به پنل پیامکی و ایمیل

پس از انجام هر تراکنش یا خرید باید از طریق نرم افزار حسابداری فروشگاهی تبادل اطلاعات با پنل پیامکی یا ایمیل صورت گیرد و بلافاصله پیامک یا ایمیل برای مشتری ارسال شود. این مورد در وفادارسازی مشتریان بسیار کارآمد است. هرچند در گذشته وجود این ویژگی در نرم افزار حسابداری شرکتی برای شرکت‌ها ضروری نبود، اما به تدریج شرکت‌ها مایل به داشتن این امکان شده‌اند.

حسابداری چند شرکتی و کاربرد آن

حسابداری چند شرکتی برای هلدینگ‎‌ها، شرکت‌‎های چندملیتی و شرکت‌‎هایی که چندین شعبه دارند، به کار می‌‎رود. به طور کلی، کسب‌وکارهایی که از چندین واحد مجزا تشکیل شده‌‎اند به حسابداری چند شرکتی نیاز دارند. تنظیم صورت‌‎های مالی هر زیرمجموعه (SBU) به صورت تفکیک‌شده و همچنین تجمیع اطلاعات مالی برای تنظیم گزارشات شرکت مادر، اصلی‌‎ترین ویژگی نرم افزارهای حسابداری چند شرکتی است.

نرم‌افزار حسابداری چند شرکتی چیست؟

برای ثبت رویدادهای مالی و انتشار گزارشات دقیق مالی از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی استفاده می‌کنیم. اما هنگامی که چند شرکت یا واحد متصل به هم داریم که نیاز است اطلاعات مالی آنها به صورت مجزا در سیستم ثبت و تحلیل شود، از نرم افزارهای حسابداری چند شرکتی استفاده می‌کنیم. این نرم‌افزارها موجب کاهش هزینه و کاهش اتلاف وقت می‌شوند. کسب‌وکارها با استفاده از نرم‌افزار حسابداری چند شرکتی در ثبت و ادغام اطلاعات مالی دقیق‌تر عمل می‌نمایند.

ویژگی‌های نرم‌افزار حسابداری چند شرکتی

  • قابلیت ایجاد کاربران متعدد برای یک یا چند شرکت
  • تعیین محدودیت‌های مختلف با توجه به نقش هر فرد در شرکت
  • تنظیم گزارش‌های گوناگون حسابداری (حسابداری شعب)، خزانه‌داری، خرید، فروش، انبار، تولید، بازاریاب‌ها و … برای هر یک از کسب‎‌وکارها
  • ایجاد اطلاعات تجمیعی کالاها، انبار‎ها، انواع گزارشات مالی، خرید و فروش و ...

ویژگی‌های بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی

بهترین نرم افزار حسابداری شرکتی ویژگی‌های متعددی دارد که ممکن است این ویژگی‌ها برای شرکت‌های مختلف از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار باشند.

  • کاربرپسند باشد.
  • استفاده از آن برای کابران ساده باشد.
  • ثبت اطلاعات و دریافت گزارشات در آن به سرعت صورت پذیرد.
  • مناسب انواع شرکت‌های بازرگانی، خدماتی، تولیدی و پخش باشد.
  • انواع گزارشات را به صورت دقیق و کامل ارائه نماید.
  • نرم افزار باید کاملاً یکپارچه و جامع باشد.
  • پشتیبانی خوب و دقیق در تمامی ایام سال داشته باشد.
  • از جدیدترین فناوری‌ها در آن استفاده شده باشد.
  • قابلیت ارتقا و بروزرسانی داشته باشد.
  • از امنیت بسیار بالایی برای حفظ اطلاعات برخوردار باشد.
  • در صورت رشد شرکت‌ها، جوابگوی نیاز آنها برای ثبت اطلاعات و ارائه گزارشات بیشتر باشد.
  • متناسب با کیفیت نرم افزار، قیمت خوبی هم داشته باشد.
  • قابلیت انتقال اطلاعات با سایر نرم افزارها را داشته باشد.
  • نرم افزار برای چندین شرکت معتبر مورد استفاده قرار گرفته باشد.
  • شرکت ارائه‌دهنده نرم افزار باید معتبر و شناخته شده باشد.

نرم افزار حسابداری شرکتی محاسبان

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزار حسابداری شرکتی محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد. شرکت حساب رایان پارس در ارائه نرم افزار حسابداری شرکتی بیش از ۲۰۰۰ مشتری در سراسر کشور دارد.

شرکت حساب رایان پارس در نظر دارد بنا به تعهد به گسترش فعالیت شرکت‌های دانش تخفیف ویژه‌ای را در نظر دارد. تمامی نرم افزارهای حسابداری، اداری و مدیریتی محاسبان به شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال ۱۴۰۱ با ۲۵% تخفیف ارائه می گردد.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه (۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)

ارسال درخواست جهت مشاهده رایگان دمو